Programm    

Keynotes | Workshops | Tutorien

 

Programmheft (pdf), Stand 01.09.2009

aktuelle Programmänderungen

keine

 

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Bitte planen Sie längere Reisezeiten ein.

 

Sonntag, den 6. September
10:00 bis 18:00 Uhr: Tutorien und Workshops

Montag, den 7. September
9:00 Uhr: Tagungseröffnung
17:30 Uhr: Ende der wissenschaftlichen Veranstaltungen
bis 18:45 Uhr: ggf. Mitgliederversammlungen von Fachbereichen, Fachgruppen und Arbeitskreisen
Abend: Abendveranstaltung des GI-FB MCI

Dienstag, den 8. September
9:00 Uhr: Anfang der wissenschaftlichen Veranstaltungen
17:30 Uhr: Ende der wissenschaftlichen Veranstaltungen
bis 18:45 Uhr: ggf. Mitgliederversammlungen von Fachbereichen, Fachgruppen und Arbeitskreisen
Abend: Abendveranstaltung der German UPA

Mittwoch, den 9. September
13:30 Uhr: Ende der Tagung

 

 

Keynotes:

Workshops:

Tutorien:


Keynotes


Beyond Usability: Ethical Design (Foliensatz/Slides)

Alex Kirlik, University of Illinois at Urbana-Champaign, USA

Prof. KirlikThe setting, timing and theme of this year’s conference, “Grenzenlos freil!?” encourages us to take up the important challenge of identifying new frontiers in human-computer interaction. We already know much about how to design usable systems, products and services. The question must now turn to “What should we design?”
My answer to this question is that designers must become better educated and more directly involved with the ethical consequences of the technologies they create. Put another way, we must increasingly view “engineering constraints” and “functional specifications” as either incomplete or morally flawed if these constraints and specifications do not explicitly deal with ethics. These ethical concerns include the need to design with appropriate respect for human dignity and agency.
Why? Increasingly, decisions made by information technology designers are structuring and organizing human activity, in the sense of defining boundaries for the exercise of free will, and the possibilities for human action. This boundary setting holds for both technology users and for workers or citizens whose behavior and quality of life is under the control, or at least the influence, of such technologies. I will begin by placing this issue in a historical context, going back to Frederick Taylor’s vision of “scientific management” and “The One Best Way.” Back in Taylor’s day, that one best way (to do one’s work, or more generally, to behave) could be promoted only softly, through training and incentives. Today, however, information technologies are being designed and fielded (in health care, education, defense, service industries, government, etc.) in such a way that the designer’s idea of the “best way” for people to behave can now be limited by hard, rather than by merely soft constraints. Increasingly, we either do it the designer’s way, or we cannot do it at all.
Due to the ubiquity of technology in modern life, designers are increasingly involved in creating, not merely hardware and software, but opportunities for the expression of human agency and dignity – and their opposites. I will present this thesis by discussing concrete examples illustrating the need to view ethics as the most timely and important new design frontier for computer science and engineering. A failure to do so may soon bring forth the day when information technologists will increasingly be viewed as the champions of what may be most appropriately called the new (digital) Taylorism.

 

 


My new PC is a phone - user interfaces for the new smallness

Mein neuer PC ist ein Handy - Techniken und Technologie für die neue Kleinheit (Foliensatz/Slides)

Patrick Baudisch, Hasso-Plattner-Institut für Softwaresystemtechnik, Potsdam

Prof. BaudischEine Plattform hat die Computerisierung zu den Massen der Welt gebracht. Es ist jedoch weder der Desktop Computer noch der Hundert-Dollar Laptop - es ist das Mobiltelefon. 4 Milliarden davon. Der Grund, dass wir PCs überhaupt noch benutzen stammt daher, dass Mobilgeräte eine große Einschränkung haben: Mobilität erfordert Kleinheit. In den ersten Jahrzehnten der Entwicklung wurde die Miniaturisierung der Geräte stetig durch die Miniaturisierung der verwendeten Hardware vorangetrieben. Doch diese Entwicklung ist inzwischen fast zum Stillstand gekommen. Der Grund ist, dass die Limits inzwischen nicht mehr in erster Linie technischer Natur sind-die neuen Limits liegen im Bereich der Mensch-Maschinen-Schnittstelle: Bildschirme müssen groß genug sein um sichtbar zu sein; Tastaturen müssen so groß sein, dass man auf ihnen tippen kann. Doch diese Faktoren sind praktisch invariant.

In diesem Vortrag werfe ich einen Blick auf Forschungsergebnisse und Prototypen, die aus dieser Spannung resultieren. In der ersten Hälfte des Vortrags gehe ich der Frage nach, ob und wie es möglich ist, auf Mobilgeräten jene komplexen Aufgaben zu bewältigen, die wir heute noch auf großen Desktop-Computern lösen. Wie können wir Anwendungen visuell "komprimieren", um sie in kleine Bildschirme zu packen? Oder ist es erfolgversprechender mobile Bildschirme virtuell zu erweitern, indem wir Inhalte "off-screen" lagern?
In der zweiten Hälfte des Vortrags werfe ich einen Blick in die Zukunft der Miniaturisierung. Neue Mobilgeräte, die
zehnmal kleiner sein werden als die heutigen, werden nicht mehr mitgenommen, sondern am Körper getragen. Ich zeige eine Serie von Nanotouch-Geräten, die durchsichtig erscheinen und es Benutzern dadurch ermöglichen, die Geräte über die Geräterückseite zu steuern. Neue, winzige Touchscreens erreichen die für die Miniaturisierung benötigte Präzision dadurch, dass Fingerabdrücke des Benutzers mit einbezogen werden. Zum Abschluss des Vortrags werde ich eine mögliche Zukunft mobiler Geräte skizzieren.

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Aesthetics is in the usability of the beholder (Foliensatz/Slides)

Paul Hekkert, Department of Industrial Design, Delft University of Technology, The Netherlands

Prof. HekkertStarting from the disputed claim “What is beautiful is usable” (Tractinsky, Katz & Ikar, 2000; Hassenzahl, 2008), in this presentation we will argue that both concepts in the simile have been understood too narrowly to grasp the rationale behind this link. If we extend visual beauty to pleasantness in all sensory domains and consider usability as the design counterpart of an environment that is appropriate for our actions, we can start to understand when usable designs are considered beautiful, and when they are not.

Over the past decades, most research in experimental aesthetics was confined to visual stimuli like abstract patterns and artworks, with few studies devoted to the appreciation of auditory stimuli such as music. On the basis of this empirical work and a manifold of theoretical studies, a number of aesthetic principles have been identified (see e.g. Hekkert & Leder, 2008). When, following its eighteenth’ century definition, aesthetics is defined as “the pleasure attained from sensory perception”, one starts to wonder to what extent these visual aesthetic principles are also valid for other sensory domains. In Hekkert (2006), a first attempt was made to develop a rationale for these principles by exploring the underlying logic of sensory pleasantness. In line with various other authors (e.g. Johnston, 2003; Ramachandran & Hirstein, 1999), it was proposed that people have come to derive aesthetic pleasure from perceiving environmental features or patterns that are functionally beneficial, i.e., adaptive to their sensory systems. Although some of these functions may be modality-specific, the sensory systems also have a lot in common and work together in e.g., signaling potential threats, object identification and navigation. From this joint functioning, we can explain and may derive various aesthetic principles that hold across the senses (see Schifferstein & Hekkert, 2008).

In this presentation we will examine the extent to which these functionally beneficial features and patterns contribute to a product’s usability. In those cases where such a relationship can be demonstrated, we can predict that an object’s visual attractiveness, or its pleasantness in one of the other sensory domains, will correlate with its usability. In other cases, such a correlation will not be observed. The present paper could thus serve as a source and inspiration for new empirical work on the conditions under which usability enhances beauty, or vice versa.

Zuletzt aktualisiert am Dienstag, 22. September 2009 um 13:19 Uhr